Povežite se sa nama

Region

ANTICRNOGORSKA KAMPANJA: Dnevno po četiri medijska napada i na ,,komite“ i na Đukanovića

Objavljeno

-

Podijeli ovo na društvenim mrežama
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Analiza sadržaja objavljenih priloga pokazuje kako se u Srbiji – ali i kod građana Crne Gore koji su pod direktnim uticajem ofanzive srpskih medija – pokušala kreirati svijest o učesnicima građanskih protesta kao ,,nasilnicima, ekstremistima i plaćenicima Mila Đukanovića“ spremnim da ,,proliju krv zbog mržnje prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi i Srbima u Crnoj Gori“

U sedmicama prije i nakon dešavanja na Cetinju povodom ustoličenja mitropolita Crkve Srbije Joanikija Mićovića, srpski mediji pod kontrolom vlasti Aleksandra Vučića vodili su svakodnevnu, intezivnu negativnu kampanju koja je imala za cilj da se medijski satanizuje predsjednik Crne Gore Milo Đukanović i da se crnogorski građanski otpor prikaže kao oblik antisrpskog nasilnog ekstremizma. To pokazuje analiza objava medija iz Srbije koju je istraživački tim Pobjede obavio u periodu 15. avgust – 14. septembar 2021. godine.

U istraživanju su posmatrani, uz pomoć partnerskih medija i agencija koje su omogućile pregled press klipinga, štampani mediji na teritoriji Srbiji, televizije sa nacionalnom frekvencijom i kablovskom distribucijom, kao i vodeći srpski web portali.

Brojke pokazuju da je ustoličenje Joanikija Mićovića bila u Srbiji najvažnija tema od polovine avgusta do polovine septembra: tokom posmatranog perioda u srpskim medijima objavljeno je 3.402 priloga, u prosjeku čak 113 priloga dnevno.

Printani mediji u Srbiji objavili su 618 tekstova, od čega je tema ustoličenja bila 118 puta na naslovnim stranama. Na televizijama, u informativnim i specijalnim emisijama posvećenim aktivnostima Crkve Srbije oko ustoličenja, zabilježena su 374 priloga.

Ubjedljivo najagilniji bili su srpski portali, kako oni izvedeni iz štampanih medija (Informer, Srpski telegraf, Alo) tako i brojni drugi, koji su objavljivali ,,ekskluzivne“ informacije iz izvora bliskih srpskoj BIA, ali i crnogorskoj ANB. U analiziranom periodu srpski portali su objavili 2145 informacija, video zapisa, komentara…

I u agencijskim servisima Bete, Foneta i Tanjuga, tema je bila vrlo aktuelna – zabilježeno je 249 servisnih informacija.

Analiza sadržaja objavljenih priloga pokazuje kako se u Srbiji – ali i kod građana Crne Gore koji su pod direktnim uticajem ofanzive srpskih medija – pokušala kreirati svijest o učesnicima građanskih protesta kao ,,komitašima“, ,,nasilnicima“, ,,ekstremistima i plaćenicima Mila Đukanovića“ spremnim da ,,proliju krv zbog mržnje prema Srpskoj pravoslavnoj crkvi i Srbima u Crnoj Gori“.

ĐUKANOVIĆ

Čak i letimičan pregled statistike pokazuje da je predsjednik Crne Gore bio glavna meta medijskih snajperista zvaničnog Beograda: od ukupno 3.402 medijska priloga o ustoličenju Joanikija Mićovića, ime Mila Đukanovića pominje se u više od pola, tačnije – 1.793 puta.

I to ne bilo kako. U čak 1.316 priloga crnogorski predsjednik je pomenut u negativnom kontekstu, što je čak 73 odsto objava u kojima se pominje Đukanović.

Na TV stanicama, brojem negativnih priloga prednjači Pink, potom Prva TV i Happy televizija. Kada se uz lokalne, televizije sa nacionalnom pokrivenošću i televizije koje se emituju isključivo kroz kabl, te njima pridruže brojne radio stanice dolazi se do frapantnog podatka: predsjednik Crne Gore je na televizijama i u programima radio stanica pomenut u negativnom kontekstu u 80 odsto priloga!

Na veb portalima, najveći broj negativnih priloga bilježimo na portalu alo.rs, novosti.rs, potom b92.net, te happytv.rs – svi sa preko 40 priloga. Dnevno!

Očekivano, u štampanim medijima „kolo su vodili“ tabloidi Alo, Informer, Srpski Telegraf i Objektiv sa po 28 negativnosti o Đukanoviću, svaki dan. Portali tih novina bili su još žešći: dnevno po 40 priloga u kojima se Đukanović oslikava kao uzročnik nestabilnosti, političar koji želi izazivanje nereda i – krvoprolića.

O kakvim se medijskim objavama radilo, pokazuje pregled naslovnica dnevne štampe za 30. avgust, pet dana prije ustoličenja.

Tako je tabloid Informer Dragana J. Vučićevića, udarne medijske pesnica srpskog predsjednika Aleksandra Vučića, najavio na naslovnoj strani da ,,Crna Gora klizi u haos“ uz naslov koji je citat patrijarha Crkve Srbije Porfirija koji je navodno rekao: ,,Milo hoće da nas pobije“. Na naslovnoj strani dominiraju dva portreta – Porfirija Perića i predsjednika Crne Gore Mila Đukanovića.

,,MILO HOĆE KRV“

Istog dana na kioscima u Srbiji mogli su građani da kupe i listove Srpski telegraf, sa još eksplicitnijom naslovnicom – ,,Milo traži krv“ ili tabloid Alo uz varijaciju istog naslova: ,,Milo želi da padne krv“, a vrlo dostupan je i Kurir uz indikativan naslov preko Đukanoviućeve slike: ,,HUŠKAČ: Đukanović inspiriše ekstremiste da prave nerede“…

Koji dan kasnije, 3. septembra, republika.rs, portal Srpskog Telegrafa, ,,ekskluzivno“ objavljuje kako će crnogorski predsjednik da privuče ekstremiste na Cetinje: ,,Skandalozno: Milo plaća 100 evra za upad u crkvu na Cetinju“, uz napomenu da su svi važni detalji dostupni čitaocima – ako kupe štampano izdanje.

Udarničku značku u negativnoj kampanji zaslužio je i koncern Večernjih novosti, dnevna novina i portal novosti.rs. List Večernje novosti je za mjesec objavio ukupno 63 priloga, od čega 44 negativna o Đukanoviću, dok je na internetskom izdanju (novosti.rs) od 156 priloga, negativnih objava o crnogorskom predsjedniku bilo – 84, svaka druga.

I Večernje novosti su dobro zagrijavale atmosferu pred ustoličenje, objašnjavajući što se dešava iza kulisa: ,,Milo želi krvoproliće i intervenciju NATO pakta“, precizno je citirao taj medij ,,dobrog poznavalaca prilika“ – Vojislava Šešelja.

Za Večernje novosti je Đukanović čovjek ,,koji mrzi Srbe“, ,,podržava crnogorske komite i druge nasilne ekstremiste“.

Ko zna, možda je i to bio jedan od razloga da patrijarh srpski Porfirije ovih dana odlikuje ordenom Svetog Save glavnog i odgovornog urednika Večernjih novosti Milorada Vučelića. Nekadašnji omiljeni medijski urednik, član SPS-a, dobio je priznanje od Crkve Srbije za, između ostalog, ,,novinarski profesionalizam i afirmaciju hrišćanskih vrednosti“?!

U analiziranom periodu uočljivo je da većina srpskih medija, izuzimajući agencije, kada se emituje prilog o Milu Đukanoviću i njegovim ,,aktivnostima“– najčešće ne koriste pominjanje funkcije ili navođenje punog imena i prezimena. Uglavnom je riječ o ,,Milu koji okuplja estremiste“, ,,Milu koji želi nasilje“ ili ,,Milu koji plaća sa 100 evra komite“…

Očito je riječ o smišljenoj uređivačkoj politici kojom se Đukanović želi prikazati – ne kao državnog zvaničnika ili predsjednika najjače opozicione partije – već kao neku vrsta huligana, političkog mafijaša, vođe zloglasnih komita.

,,KOMITAŠI“ KAO ,,NOVE USTAŠE“

Jedna od konstanti u objavama srpskih medija o dešavanjima u Crnoj Gori je kvalifikovanje svih udruženja građana, grupa koje se bune protiv ustoličenja u Cetinjskom manastiru nazivima – komite ili ,,komitaši“, a tabloidi koriste i kovanicu – ,,crnogorske ustaše“!

Svima njima, naravno, upravlja Milo Đukanović preko svog savjetnika za bezbjednost Veselina Veljovića.

Ipak, tokom dešavanja 4. i 5. septembra iz objava glavnih propagandnih poluga režima u Beogradu, mogao se uočiti sav strah od građanskih protesta. Dovoljno je bilo pratiti portal novosti.rs.

Tako, 4. septembra, taj portal oko 18 sati daje informaciju da se ,,podižu tenzije“ jer je ,,Milo stigao na Cetinje“. Da li je repotrer zatajio ili su preuzeli od drugih portala, recimo: Pobjede, Analitike ili Antene M, novosti.rs panično javljaju u 15:32 da policajci nijesu demonstrantima pružali veliki otpor kod punkta prije benzinske pumpe.

I sad se već počinje sumnjati u – premijera Zdravka Krivokapića da je napravio neki tajni dil sa Milom Đukanovićem! Prilog na portalu, objavljen u 15:32, naslovljen je: ,,KRIVOKAPIĆEVA POLICIJA UZ KOMITE: Spustili štitove, pozdravljaju se sa huliganima!“

Tri sata kasnije, u 18:28, slijedi još jedan prilog tog portala, uz video zapis i prateći naslov: ,,SKANDALOZNI SNIMCI IZ CRNE GORE: Policajci poskidali uniforme i prešli kod komita!“

Slično su izvještavali i portali republika.rs, Alo, Kurir, šireći defetizam da će ,,komite da pobede“. Da li pod uticajem tog straha, portal Večernjih novosti plasirao je u 22:38 sati, 4. septembra uveče, saznanje da ,,Vladika Joanikije neće biti ustoličen sutra na Cetinju“. Istu vijest, gotovo u isto vrijeme, emitovao je i Javni servis Srbije (RTS) kao i agencija Tanjug. Svi su pozivali na provjerene informacije iz beogradske patrijaršije i iz Vlade Crne Gore, odnosno Uprave policije.

Možda upravo ove vijesti u nizu odgovaraju na pitanje koje se postavljalo danima nakon ustoličenja: ko je stvarno donio odluku da se patrijarh Porfirije i mitropolit Joanikije ipak, rano ujutro, prebače helikopterom na livadu ispred Cetinjskog manastira?

Jer, samo dvadesetak minuta nakon objava da ustoličenja neće biti, srpski mediji su požurili da demantuju sebe i objave, ,,na osnovu pozdanih izvora iz Beograda“ da će ustoličenja ipak biti.

Ne treba biti istraživač: ,,pouzdani izvor iz Beograda“ koji je srpskim medijima ,,došapnuo“ da će biti ustoličenja vjerovatno je te večeri sjedio na svom radnom mjestu – u zgradi na Andrićevom vencu 15. Naravno: predsjednik Srbije Aleksandar Vučić je jedini pouzdan izvor koji je odlučio da se izvede riskantna policijsko-desantna akcija u rano jutro 5. septembra, na to upućuju i objave srpskih medija.

ČEKAJUĆI ODMAZDU

Čin helikopterskog dostavljanja srpskih popova pred Cetinjski manastir i pancir-ustoličenje nije baš dočekano ovacijama u medijima iz Beograda, nekako su uvidjeli ponižavajuću stranu ceremonije.

Zato su se bacili narednih dana u ,,otkrivanje“ zavjere koju je, da se pogoditi, planirao lično Đukanović. Tako su Večernje novosti 9. septembra ,,otkrile“ da su komite-zavjerenici ,,spremali bombe za Patrijarha i Joanikija“ te da su ,,Milovi ekstremisti hteli da upadnu u manastir“.

Navodno, ključni izvori za takve informacije su bili iz crnogorskih bezbjednosnih službi – Uprave policije kojom rukovodi Zoran Brđanin i Agencije za nacionalnu bezbjednst na čijem je čelu Dejan Vukšić.

Upravo se na ,,šok otkrića“ crnogorskih obaveštajaca poziva tabloid Alo koji, takođe 9. septembra kad i Večernje novosti, objavljuje sličnu informaciju, da su ,,Milovci na ustoličenju Joanikija pokušali da izazovu građanski rat“. Ovaj tabloid još saznaje da su ,,u sve bili umešani i obaveštajci Hrvatske, BiH, Albanije…“

Očito je: srpski mediji su stigmatizovanjem građanskog protesta pokušali da dvostruko udare – da prikažu mirne demonstrante kao teroriste, a Đukanovića kao organizatora terorističke grupe koja je spremala nasilje.

Ta se propagandna aktivnost nastavila i nakon dešavanja na Cetinju. Tako je srpski Alo najavio da se komite spremaju na odmazdu – u Beranama, prilikom ustoličenja vladike Metodija Crkve Srbije.

U pomoć su priskočila i ostala tabloidna ,,srpska braća“. Tako je Srpski telegraf otkrio ,,Milov novi udar na Srbe“. Tačnije: imali su ekskluzivnu informaciju da Đukanović – u namjeri da izbjegne hapšenje – ,,sprema haos u Beranama“.

U sljedećih nekoliko dana ta je tema bila opsesivno na naslovnicama, iako nije bilo ni traga najava da crnogorska opozicija organizuje bilo kakav protest. Dan nakon ustoličenja Metodija, priča o Milovim komitama je polako nestajala iz fokusa srpskih medija.

Ali, posljedice na mentalno zdravlje sigurno se osjećaju: analiza sadržaja srpskih medija pokazuje da je propagandni zadatak bio da se stigmatizuju partije, pojedinci ili udruženja koja se protive klerikalizaciji države, a Crna Gora početkom septembra dovede na rub građanskog rata.

Taj obrazac uvođenja imperijalne politike kao crnogorske svakodnevice, metode medijskih potjernica i optužnica bez dokaza, korišćen nekoliko puta od početka devedesetih. Očito, i dalje je moćno oružje pa nema sumnje da će biti ponovo upotrijebljeno. Naravno – protiv Crne Gore.

Podijeli ovo na društvenim mrežama
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
1 Komentar
Prijava
Notifikacija
guest
1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline reakcije
Prokomentarišite i vi
Vjecna moja
Vjecna moja
12.10.2021. 15:51

SRAMNO , što radi SRB ,smeta im Predsjednik države CG ,

Toliko loših natpisa svakodnevno i A.V. NE MEŠAMO se ,samo štitimo interese ugroženih Srba a to sto Raković i Vulin svakodnevno izjavljuju to nijesu Crnogorske stvari i ne smeta ,misle da ne vrijdjaju CG i Crnogorce…nažalost ni naseg malog Radulovica /MVP /smatra
kad nije iz usta A,V, “srpski polusvet “ i ne postoji —SRAMNO !
A.Rakovic kad dobije aplauz za njegovu izjavu….kad 7,5miliona srb,-krene na 100 hilj.crnogoraca “NAŠI “ rodoljubi ćute…
” ne bojim se od tudjina ,neka ga ka na gori lista NO se bojim zla domaćega “/Njegoš /
E DA ih nemamo niko se nebi “upira”pa ni dr Raković i njemu slični…

Sponzor

Najčitanije