Connect with us

Vijesti

PULEVIĆ: Cetinjani, uz vas sam i sa vama

Published

on

Ustoličenje Joanikija na Cetinju 4. septembra je jedini uslov opstanka ove Vlade. Što u narednom periodu bude više tenzija, medijskog rata, sukoba, stvaranja afera, zastrašivanja naroda, poboljšaće se utisak o srpstvu i odanosti crkvi, a samim tim i ukupni rejting premijera Zdravka Krivokapića

Izjavom da dolazi 4. septembra radi ustoličenja mitropolita Joanikija u Cetinjski manastir i to bez obezbjeđenja, premijer Vlade Crne Gore preuzeo je odgovornost za sva neželjena dešavanja i posljedice tog događaja. Još se u istoriji vršenja jednog religijskog čina nije desilo da se isti koristi radi izazivanja i provociranja naroda, kao ni da religija služi za obračun sa jednim narodom i jednim gradom.

Nego, da nastavimo jezikom činjenica.

Po važećem Ustavu Crne Gore, svakome se jemči pravo da ispoljava vjeru i uvjerenje (član 46). Član 9 Evropske konvencije o ljudskim pravima takođe garantuje pravo na ispoljavanje vjere i vršenje vjerskih obreda.

Dakle, kad domaće i međunarodno pravo štiti ispoljavanje vjere, kakve veze i sa kojim ciljem premijer potencira da na religijski čin dolazi bez obezbjeđenja?

S druge strane, imamo građane Crne Gore koji su ateisti. Vjera, vjeroispovijest i uvjerenje ih ne interesuju, a postoje i građani koji ispoljavaju vjeru i uvjerenja u nekoj drugoj pravoslavnoj crkvi.

Koja su njihova prava? Po Ustavu Crne Gore, svaki građanin ima pravo na slobodu okupljanja i slobodu izražavanja (članovi 47 i 52). Po Evropskoj konvenciji o ljudskim pravima, svaki građanin ima pravo na slobodu izražavanja (član 10), slobodu okupljanja i udruživanja (član 11) i zabranu diskriminacije (član 14). Dalje, po članu 9 Evropske konvencije o ljudskim pravima, država je dužna da štiti jednako i prava ateista i prava vjernika. U obrazloženju člana 9 se takođe navodi da religija nije samo vjerovanje u Boga. Dokumenti OEBS-a (Beč – Budimpešta – Mastriht) ukazuju da je država dužna da spriječi zloupotrebu vjere u nacionalističke svrhe i da štiti prava pojedinaca ili grupa koje imaju druga vjerovanja. Kod takvog stanja stvari, što znači kakve veze ima i sa kojim ciljem premijer potencira da na religijski čin dolazi bez obezbjeđenja?

Građani Crne Gore, samo se prisjetite koliko je naslova, izjava, sastanaka državnih funkcionera posvećeno vjerskim pitanjima posljednje godine. U pitanju su selektivni, diskriminatorski, pristrasni, protivpravni postupci radi realizacije projekta Velike Srbije čiji je glavni izvođač SPC.

Cilj je riješiti srpsko pitanje u Crnoj Gori. Pri tom su planeri svjesni da bi to pitanje riješili jedino kad bi nestalo Crnogoraca. U 21. vijeku, biološki nestanak ili asimilacija je teško izvodljiva. Što preostaje?

Ustoličenje Joanikija u Cetinjskom manastiru sa srpskim patrijarhom Porfirijem i predsjednikom Vlade Crne Gore znači i suštinski da je Crna Gora postala teokratska država. Sekundarne pojave za potvrdu teokratije, poput uvođenja vjerske nastave u obrazovni sistem, vraćanja kapele Karađorđevića na Lovćen, ispunjenje kosovskog i Amfilohijevog ,,zavjeta“, promjena himne i zastave, zakonsko utemeljenje četničkog pokreta i mnogo toga drugog, poslije ovog čina bilo bi veoma lako realizovati.

Drugo, ustoličenje Joanikija na Cetinju 4. septembra je jedini uslov opstanka ove Vlade. Što u narednom periodu bude više tenzija, medijskog rata, sukoba, stvaranja afera, zastrašivanja naroda, poboljšaće se utisak o srpstvu i odanosti crkvi, a samim tim i ukupni rejting premijera Zdravka Krivokapića.

Treće i najvažnije, ustoličenje Joanikija na Cetinju je šansa da se „disciplinuju“ Crnogorci, ponize i „prevaspitaju“ Cetinjani. Kako to ostvariti? Manipulacijama, medijskim dezinformacijama, mobilizacijom svih bezbjednosnih službi i specijalnih jedinica, dovođenjem u Cetinjski manastir (a po nalogu crkve) dobro obučenih i naoružanih grupa (što ne bi bilo prvi put), ubacivanjem provokatora među narodom i izazivanjem incidenata, praćenjem i prijetnjama pojedincima itd.

Pri tome su planeri i premijer Krivokapić zaboravili samo jednu stvar.
Ovaj grad je utemeljen na univerzalnim vrijednostima, slobodarstvu i antifašizmu.

Da li je ko razmislio da je ovaj grad stvorio 49 narodnih heroja i da u genima ovih ljudi postoji usađeni osjećaj za pravdu, istinu, slobodu, samosvjesnost.
Ne pokušavajte to da mijenjate.

Možete spaliti ovaj grad, možete sve građane pohapsiti, možete primijeniti sve metode specijalnog rata. Uzalud – Cetinje ostaje Cetinje. Na kraju, Crnogorski zbor mora reagovati kad se narušavaju i ugrožavaju interesi države. Članovi i poštovaoci Zbora su dokazani, odani i privrženi državi Crnoj Gori, pa ih niko ne mora podsjećati na aktuelni trenutak. Kad sam ja u pitanju, poručujem – Cetinjani, uz vas sam i sa vama.

(Autor je akademik i član NVU Crnogorski zbor)

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Advertisement

Najčitanije