Connect with us

Kultura

PONIŠTENI KONKURSI: Festivali prepušteni sebi

Published

on

Kako je budžet u proceduri usvajanja, cijenimo da bi svaka informacija prije njegovog usvajanja bila na nivou pretpostavke. Iz tog razloga odgovori na postavljena pitanja, mogu se dobiti tek nakon usvajanja budžeta – saopšteno je Pobjedi iz Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta.

Ministarstvo prosvjete, nauke, kulture i sporta poništilo je Konkurs za sufinansiranje projekata i programa u oblasti kulturno-umjetničkog stvaralaštva u 2021. godini, koji je objavljen 3. decembra prošle godine. U iščekivanju novog poziva za prijave ponajviše stagniraju kulturne manifestacije, čija realizacija u velikoj mjeri zavisi od ovog konkursa.

Iz Ministarstva prosvjete, nauke, kulture i sporta ne mogu da odgovore kada će ponovo raspisati konkurs ili odlučiti o već pristiglim prijavama. Pobjedi je saopšteno da se u Ministarstvu čeka usvajanje budžeta, kada će biti poznata sudbina konkursa za sufinansiranje kulturno-umjetničkog stvaralaštva, ali i konkursa za program zaštite kulturnih dobara.

– Kao što je poznato Vlada Crne Gore je na 17. sjednici održanoj 30. marta 2021. godine utvrdila prijedlog zakona o budžetu i dostavila ga Skupštini Crne Gore na usvajanje. Kako je budžet u proceduri usvajanja, cijenimo da bi svaka informacija prije njegovog usvajanja bila na nivou pretpostavke. Iz tog razloga odgovori na postavljena pitanja, mogu se dobiti tek nakon usvajanja budžeta, kada će MPNKS imati zakonski osnov za sprovođenje planiranih aktivnosti, što je slučaj i kada su u pitanju navedeni konkursi – saopštili su Pobjedi iz Ministarstva.
NEIZVJESNOST

Čekajući da se razriješi sudbina konkursa, festival dokumentarnog filma UnderhillFest je, kako je za Pobjedu kazao direktor te manifestacijeVuk Perović, odložen za septembar. Na realizaciju festivala, prema njegovim riječima, najviše utiče neizvjesnost.

– Trenutno nemamo nikakvu konkretnu informaciju šta će biti sa konkursom i u takvom ambijentu prilično je nezgodno planirati i raditi na ovako složenim događajima. Svako izdanje festivala se radi i planira tokom cijele godine. Radite na selekciji filmova, kontaktirate distributere, autore iz regiona i svijeta koje biste željeli da vidite na festivalu i predstavite publici, planirate razne dodatne programe, radionice i sve ono što čini jedan ozbiljan festival što UnderhillFest jeste – rekao je Perović.

Konkurs Ministarstva, kako je kazao, nikada nije bio idealan.

– Kada govorimo o festivalima, mislim da je većina mišljenja da je on i te kako trebalo da se unaprijedi i da pretrpi izmjene koje bi ga učinile boljim i kvalitetnijim, a podršku značajnijom. Ali je svakako najgora opcija da nemate konkurs i mogućnost podrške – kazao je Perović.

U sličnoj situaciji je i podgorički Made in New York Jazz Festival.

– Iako finansijska očekivanja nijesu značajno drugačija u odnosu na prethodnih pet godina, problem predstavlja veliko kašnjenje sa procedurama, bez izglednih rezultata. Ukratko, konkurs je poništen, a svi zainteresovani su na „čekanju“. Niko im se ne obraća, niko ne obavještava javnost o opcijama, pa su festivali prinuđeni da finansijsku konstrukciju zatvaraju kako znaju i umiju. To možda može da prođe jednom, ali ako se nešto ubrzo ne promijeni, svi festivali od značaja za kulturu i turizam, ugasiće se. Ipak, nadam se da to neće biti slučaj – kazao je direktor festivala Vladimir Maraš.

Javna ustanova i festival „Grad teatar“ iz Budve, kako je objasnila direktorica Milena Lubarda-Marojević, godinama unazad nijesu bili u prilici da se značajnije finansijski oslanjaju na sredstva dobijena od Ministarstva kulture.

– Izuzev nekoliko godina kada je Ministarstvo kofinansiralo određene projekte unutar festivala, obično se radilo o paušalnom iznosu kojim se pomaže realizacija festivala uopšte, i ti iznosi su u najboljem slučaju predstavljali pet odsto ostvarenih festivalskih troškova, a najčešće manje od toga. Istovremeno, rezultati samih konkursa objavljivani su u vrijeme kada su festivalski programi morali već uveliko biti dogovoreni, pa je to razlog više što smo mi u pripremi festivala navikli da se u finansiranju oslanjamo prije svega na sredstva iz lokalnog budžeta, kao i na druge projekte i sponzorstva. Srećna je okolnost što je grad Budva prepoznavao i prepoznaje značaj prestižne manifestacije kulture – kazala je ona.

FINANSIJE

Zbog toga, kako je ispričala Lubarda-Marojević, „Grad teatar“ nije u velikoj mjeri finansijski zavisan od konkursa.

– Zbog navedenih okolnosti ne može se reći da smo do sada bili zavisni, iako je van svake sumnje da „Grad teatar“ svojim kvalitetom i kontinuiranim profesionalizmom odavno zaslužuje veći udio iz budžeta kojeg opredjeljuje Ministarstvo u finansiraju festivalskih sadržaja – ispričala je ona.

Ipak, UnderhillFest je u potpuno drugačijem položaju.

– Pedeset odsto finansija dolazilo je od tog konkursa. Tako da bi izostanak te podrške uveliko uticao na programe koje planiramo da realizujemo – kazao je Perović.

Ministarstvo kulture, kako je ispričao Maraš, značajan je partner festivalu od samog osnivanja 2015. godine.

– Podrška Made in New York Jazz Festivalu u Crnoj Gori dobrim dijelom se bazira na pomoći koju iz godine u godinu dobijamo od Ministarstva za kulturu, tako da bi izostanak te pomoći, hipotetički, vrlo lako mogao da festival optereti u mjeri u kojoj se ne bismo mogli finansijski izvući. Dakle, resor kulture je jedan od četiri najznačajnija partnera ovoj crnogorsko-američkoj priči – kazao je on.

Na poništeni konkurs UndrehillFest se, kako je Perović objasnio, prijavio sa projektom festivala dugometražnog dokumentarnog filma, a njihova očekivanja su bila da će dobiti istu ili sličnu podršku kao i prethodne godine kada je iznos takođe bio umanjen zbog pandemije. „Grad teatar“ svake godine, kako je kazala Lubarda-Marojević, konkuriše na više načina, pojedinačnim projektima i kao festival u cjelini.

– Ove godine smo prijavili četiri projekta: jednu pozorišnu produkciju, jedno muzičko-scensko djelo, jedan naučni skup i 35. festival u cjelini. Od ta četiri projekta, tri ćemo ipak samostalno realizovati, dok smo planirano muzičko-scensko djelo odložili za neki finansijski bolji period. U očekivanjima se uvijek trudimo da budemo što realniji. Bilo je godina bez epidemija, kada su turističke sezone bile rekordne, kada je mnogo više novca izdvajano za neke druge manifestacije i projekte, a „Grad teatar“ se oslanjao na Budvu i Budvane. U ovoj godini kada se svi borimo za opstanak, nije realno očekivati obilje. Iako je vrijeme i vjerujem da će se u vremenu pred nama i to promijeniti – kazala je ona.

ŠIRI ZNAČAJ

Ovogodišnje, šesto izdanje Made in New York Jazz Festivala u Crnoj Gori, prema riječima Maraša, trebalo bi da predstavlja nastavak priče u okviru koje su za prethodnih pet godina gosti u Crnoj Gori bili 50 najvećih džez imena današnjice.

– Nastavak ove priče suština je projekta kojim smo konkurisali. Podsjećam da se radi o crnogorsko-američkom partnerstvu koje se bazira na našoj želji da Crnu Goru učinimo poželjnom kulturno-turističkom destinacijom za mnogobrojne ljubitelje džez muzike iz Evrope i svijeta, što i uspijevamo, već šestu godinu zaredom. Očekivanja su i dalje ista kao i u decembru, kada smo konkurisali – nadamo se da će odgovorni ljudi prepoznati širi značaj ovog projekta i da ćemo iz resora za kulturu dobiti maksimalnu moguću podršku. Sve drugo bio bi znak da država Crna Gora ovaj projekt i ne želi, stoga, Split, Dubrovnik ili Beograd imaju razloga da navijaju za ovakav razvoj situacije. Ipak, siguran sam da ćemo i ove, krizne godine, uspjeti u namjeri da festival održimo i unaprijedimo, uprkos svim nedaćama – objasnio je Maraš.

U postpandemijskoj godini, prema njegovim riječima, za očekivati je bilo da sredstva budu uvećana, makar po cijenu da se smanji broj projekata koji se podržavaju.

– Ako u krizi ne preuzmete odgovornost i ne učinite sve da najbolji o(p)stanu, ništa niste uradili. Nemam informacije da će iznosi biti umanjeni, ali se i dalje nadamo uvećanju podrške, nikako suprotno. Ukoliko ipak budu umanjeni, pričam o džez festivalu, značajno se komplikuje stvar jer se nedostajuća sredstva moraju tražiti na drugim mjestima, a kao što znamo, vrijeme nije bajno. Ipak, vjerujem da će odgovorni ljudi u resoru kulture shvatiti da je ove godine kao nikada, jako važno podržati sve dobre proizvode maksimalnim mogućim iznosima – rekao je Maraš.

Manjak novca utiče na organizaciju

Na organizaciju Underhilla takođe bi moglo da utiče i potencijalno smanjenje sredstava koja se dodjeljuju putem konkursa.

– Nedovoljna sredstva svakako da utiču na organizaciju. Mislimo da su festivali kao što je naš važni i za zemlju i za grad u kojima se odvijaju. UnderhillFest je tokom 11 godina trajanja postao prepoznat i u regionu, pa i šire. Upisao se na mapu važnih događaja u svijetu dokumentarnog filma. Organizacijom, ambijentom u kom se odvija, selekcijom filmova, pratećim programima –rekao je Vuk Perović.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Advertisement

Najčitanije